اختیاراتی که معلم در دسترس دارد تا در شرایط تدریس خود تغییراتی ایجاد کرده و عوامل مؤثر بر آن را برای درس خود مفید و مثمر سازد ، الگوی برتر تدریس نام دارد . در واقع الگوهای برتر تدریس به معلم کمک می کند تا در نیل به هدفهای آموزشی از روشهای مناسب و مطمئنی بهره گیرد . خصوصأ برای رسیدن به هدفهای تربیتی ، الگوهای برتر تدریس کمکهای شاین توجهی به معلمان می نماید . با انتخاب الگوی برتر تدریس ، معلم می تواند براساس آن افکار و فعالیتهای دانش آموزان خود را در جهت رسیدن به هدفهای درس سازمان دهد.در رابطه با الگوی برتر تدریس صحبت ها و پژوهش های زیادی شده است. الگوی برتر تدریس به معلمان و دانش آموزان کمک می کند که در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی بکوشند و همچنین باعث اعتلای سطح علمی دانش آموزان در راستای سند تحول بنیادین می گردد.
الگوی برتر تدریس و انتظارات از معلمان
در الگوی برتر تدریس از معلمان انتظار می رود مطالب زیر را به درستی درک و اجرا نمایند:
اندیشمندان و فلاسفه بزرگ دنیا با صراحت از یادگیری و آموزش و اجرای الگوی برتر تدریس به عنوان تجربه های بسیار شیرین و لذت بخش سخن می رانند . اما شواهد متعدد و بررسیهای فراوان نشان می دهد که عواملی چون ۱. اجبار به نشستن ساکت و آرام در کلاس درس. ۲. گوش دادن بی چون و چرا به صدای یکنواخت و کسل کننده معلم ۳. تأکید بیهوده بر حافظه و حفظ کردن بی ثمر مطالب درسی ۴. دلهره کشنده و اضطراب بی پایان ناشی از امتحان ، موجبات گریز هر چه بیشتر و تنفر هرچه افزونتر را از کلاس درس و مدرسه فراهم می آورند . از طرف دیگر ، تدریس ، آن چنان که عده ای تصور می کنند ، امری ساده نبوده و معلم در آن با عوامل گوناگون و متعددی سروکار داشته و بایستی سعی کند که در کلاس درس محیطی به وجود آورد که در آن یادگیری مطلوب و مورد نظر در راستای الگوی برتر تدریس تحقق یابد .